صفحه اصلی معاونت دانشگاه علوم پزشکی سایر مدیریتها معرفي معاون تماس با معاونت
 
 
ENGLISH SECTION
مدير تحقيق و توسعه
معرفی مدیریت
تماس با مدیر
شرح وظایف پرسنل مدیریت
واحد RUD
واحدADR
واحد DPIC
واحد IT
اولویت های پژوهشی مدیریت
فرم انتقادات و پیشنهادات
 
 
اطلاعيه
 
اطلاعیه های ADR
1391-1-24
 
 
نظرسنجي
  ُ
 
مطالب هفته نامه دانستنی های غذا و دارو تا چه حد اطلاعات علمی شما را بالا برده است؟
بسیار زیاد
در حد متوسط
بسیار کم


نمایش نتایج
 
 
آمار سايت
  کل بازديدها:  537,049
بازديدهاي امروز:  125
بازديدها ديروز:  510
بازديدها دو روز قبل:  283
کاربران آنلاين:  1
 
 
 
 
 

 banner_chocolate22.jpg

کارشناسان ما در مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم با شماره تلفن 1490  آماده پاسخ دهی به سوالات شما در زمینه دارویی هستند .

 
صاحب امتیاز:
 دانشگاه علوم پزشکی شیراز
معاونت غذا ودارو
click_here.jpg
مدیر مسئول هفته نامه:
دکتر مصطفی قائمی نیا
دست اندرکاران این هفته :
آقای مهندس مقدم (کارشناس تغذیه ) 
خانم مهندس کمال زاده ( داخلی : 2272 212


chocolate5.jpg









chocolate20.jpg
chek_mark_red.jpgمصرف شکلات درحد متعادل میتواند مفید باشد.امروزه تبلیغات رسانه ای گسترده ای در خصوص فوائد شکلات برای سیستم قلبی وعروقی وجود دارد.عمدتا دلیل  اثرات مثبت این خوراکی محبوب را به دسته ای از ریزمغذی ها که در دانه کاکائو وجود دارد نسبت می دهند.
نام این ریزمغذی فلاوونوئید است.فلاوونوئیدها عمدتا در گیاهان وجود دارند و آنها را از سموم محیطی حفظ میکنند.
وقتی ما گیاهانی که منبع خوب این ماده هستند را مصرف میکنیم از خواص آنتی اکسیدانی قوی فلاوونوئیدها بهره مند میشویم.
باور علمی برآن است که آنتی اکسیدانها از سلولهای بدن در مقابل اثرات مضر رادیکالهای آزاد حفاظت میکنند.این رادیکالهای آزاد یا طی فرایندهای طبیعی بدن مثل تنفس ایجاد میشوند یا منبع خارجی دارند مثل سیگار.
اگر در بدن شما مقدار کافی از آنتی اکسیدانها مثل فلاوونوئیدها وجود نداشته باشد سلولها تحت تاثیر رادیکالهای آزاد تخریب میشوند.برای مثال افزایش رادیکالهای آزاد وفرایند اکسیداسیون در بدن موجب بالارفتن میزان LDL
خون میشود.LDL همان کلسترول بد میباشد که باعث ایجاد پلاک و گرفتگی عروق میشود.
chek_mark_red.jpgفلاوانول ها مهمترین دسته از فلاوونوئیدها هستند که به وفور در کاکائو وشکلات یافت میشوند.
علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی تحقیقات نشان داده است که فلاوانول ها اثرات مثبت دیگری بر سلامت عروق دارند مانند کاهش فشار خون،بهبود جریان خون در مغز وقلب همچنین مصرف فلاوانول موجود در کاکائو باعث کاهش چسبندگی پلاکت های خون  ودر نتیجه احتمال ایجاد لخته میشود.
chek_mark_red.jpgآیاهمه انواع شکلات برای سلامتی ما مفید هستند؟
قبل از آنکه یک آبنبات شکلاتی یا یک تکه کیک شکلاتی بخرید به این نکته توجه نمایید که همه انواع شکلات حاوی فلاوانول بالا نمی باشند.کاکائوی خالص طعم بسیار تند وتلخی دارد که مربوط به فلاوانول است وقتی کاکائو تحت تاثیر فرایند های مختلف تبدیل به شکلات با طعم دلخواه شما می شود وارد مراحلی میشود که به تدریج باعث کاهش این طعم تند می گردد.بیشتر شکلات های موجود دربازار تحت تاثیر این فرایندها(تخمیر،قلیایی کردن،حرارت دادن و...)قسمت عمده ای از فلاوانول خود را از دست می دهند.
chek_mark_red.jpgشکلات های تجاری اکثرا بسیار فرایندشده هستند.اگرچه باور عمومی بر آن است که شکلات تلخ
(DARK CHOCOLATE) فلاوانول بیشتری دارد تحقیقات اخیر نشان داده بسته به اینکه فرایند تولید شکلات تلخ چگونه باشد ممکن است این باور غلط باشد.
خبر خوب این است که تولیدکنندگان عمده شکلات به دنبال یافتن راهی برای حفظ بیشتر فلاوانول در ترکیب شکلات هستند.
اما درحال حاضر بهترین انتخاب انواع  شکلات تلخ استاندارد بهمراه شکلات شیری(بخصوص شکلات های شیری که با چربی وقند جایگزین تهیه می شوند) وپودرهای کاکائویی هستند که تحت تاثیر فرایند DUCH
(فرایندی که خاصیت اسیدی طبیعی کاکائو تحت تاثیر یک قلیا خنثی می شود) قرار نگرفته باشد.
chek_mark_red.jpgچربی شکلات:
حتما برای شما جالب است که بدانید چربی شکلات به آن میزان که فکر می کردید بد نیست.منبع چربی شکلات کره کاکائو می باشد که حاوی مقدار متعادلی از اولئیک اسید(یک چربی غیراشباع مفید برای سیستم قلبی-عروقی) استئاریک و پالمیتیک اسید است.استئاریک وپالمیتیک اسید چربی های اشباع هستند.
chek_mark_red.jpgمی دانید که چربی های اشباع باعث افزایش کلسترول بد ودرنتیجه بیماریهای قلبی می شوند.اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که استئاریک اسید اثری بر کاهش یا افزایش کلسترول ندارد.اگرچه پالمیتیک اسید باعث افزایش کلسترول خون میشود اما تنها یک سوم از چربی شکلات را تشکیل می دهد.اما همچنان این به آن معنا نیست که می توانید هر مقدار که میخواهید شکلات تلخ بخورید.

اول اینکه در انتخاب شکلات تلخ دقت کنید:
check.gifشکلات کاراملی،شکلات تلخ مغزدار و... لزوما انتخاب سالمی نیستند.
check.gifبه موادی اضافی که به ترکیب شکلات اضافه می شوند دقت کنید چون بسیاری از آنها باعث افزایش چربی وکالری شکلات می شوند.
check.gifدوم اینکه در حال حاضر میزان توصیه شده مشخصی برای مصرف روزانه شکلات وجود ندارد و تعیین میزان مجاز مصرف شکلات به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.
chek_mark_red.jpgاما حرف آخر آنست که  از خوردن شکلات لذت ببرید البته به دو شرط:
1-در انتخاب شکلات دقت کنید( برچسب محتویات شکلات را به دقت بخوانید).
2-در مصرف شکلات تعادل را رعایت کنید(یک تکه کوچک در روز،4یا5 روز در هفته).
.سایر منابع غنی فلاوونوئید را فراموش نکنید:سیب،انگور قرمز،چای،پیاز،انواع توت های رنگی.

REFERENCE:my.clivelandclinic.org/heart/prevention/nutrition

 


 

 

 
  
   
   
 
 
متن متن متن
copy